Fluid-ajoneuvosovelluksen käytön ja toiminnan perusteet

GPS-seuranta

GPS-seuranta on niin oleellinen asia, että sitä käsitellään tässä ensimmäiseksi. Se vaatii yhteyden satelliitteihin eli ns. näkymän taivaalle. Kirjautumisen jälkeen voi mennä 1-2 minuuttia, että laite löytää tarpeeksi satelliitteja GPS-koordinaattia varten. Mitä enemmän satelliitteja laite (puhelin, tabletti) löytää sitä tarkempi GPS-koordinaatti on (min. 3 satelliittia vaaditaan kolmiomittaukseen).

Koordinaatti saadaan ympyröiden leikkauspisteestä.

Paikkatiedon hakemisessa käytetään asennettavan laitteen ominaisuuksia. Yleensä kuluttajalaitteet (puhelin, tab) eivät ole yhtä tarkkoja kuin GPS-seurannalle dedikoitu laite. Androidissa GPS-tarkkuus vaihtelee 0-100 metrin välillä riippuen laitteelle näkyvistä satelliiteista ja laitteen suhteesta niihin.Tarkimmat tulokset saadaan, kun satelliitteja on laitteen näköpiirissä enemmän kuin 4. Kaupunkialueella signaalit kimpoilevat eri tavalla kuin avoimessa maastossa ja myös tämä voi vaikuttaa paikkatietoon.

Kuluttajalaitteissa (puhelin, tabi) paras tulos saadaan, kun laite on jatkuvasti päällä ja virransäästötilan on poissa päältä. Siksi suosittelemme, että yritys hankkii erikseen laitteet, joita käytetään Fluidin kanssa.

Käytön aloittaminen

Fluid pitää LogiPlan-tuen toimesta asettaa käyttöön, siihen tarvitaan asiakaskohtainen tunnuksen loppuosa, joka tulee tunnuksen perään @tunnuksenloppuosa. Riittää kun tämän ilmoittaa LogiPlan-tukeen ja kertoo, että on tarkoitus ottaa Fluid käyttöön. Fluidiin pääsee kirjautumaan Kuljettaja-roolilla, eli käyttäjätunnuksen rooleissa tulee olla valittuna “Kuljettaja” ja kuljettajalla tulee toki olla auto tai liikennöitsijä, jolla on autoja. Tunnus voi olla minkälainen tahansa, vasta kirjautuessa pitää muistaa laittaa perään yllä mainittu “@tunnuksenloppuosa”, joka voi siis olla vaikkapa yrityksenne lyhenne.

Sovellus pitää valita ajoneuvolle käyttöön ajoneuvon tiedoissa (Perusrekisterissä) “Ajoneuvopääte: Logiplan-ajoneuvopääte”.

Fluidin lataaminen

Fluidin voi ladata LogiPlanin toimistosovelluksesta, oikean yläkulman sinisestä napista (jossa lukee käyttäjän tunnus) aukeavasta listasta kohdasta “Ajoneuvopääte”. Suora latauslinkki on fluid.leanvay.com ja QR-koodi:

Huom: jotkut laitteet eivät lähde lataamaan suoraan, vaan linkki pitää kopioida QR-koodinlukijasta selaimeen. Latauksessa ja asennuksessa on laitteesta riippuen erilaisia askelia. Esimerkiksi Samsung Tab6:lla pitää ensin sallia lataus, sitten ladata, avata tiedosto, asentaa ja avata sovellus. QR-koodia käytettäessä voi käydä niin, että latauksen jälkeen pitää avata laitteen tiedostonäkymä ja tökätä sieltä .apk-tiedosto asentumaan. Laitteesta riippuen voi joutua myös käymään asetuksissa laittamassa “Salli tästä lähteestä” -valinnan päälle tuntemattomien sovellusten asentamisen suhteen.

Kun sovellus aukeaa ensimmäisen kerran, pitää kuitata OK-napilla että on lukenut ja hyväksynyt tietosuojaselosteen ja käyttöehdot. Tämän jälkeen pääsee kirjautumaan sisään. Ensimmäistä kertaa kirjautuessa laite kysyy mm. paikannuksen sallimisesta; kaikki pitää sallia ja jatkuvasti, jotta sovellus voi kerätä dataa myös offlinessa ja ylipäätään toimia kuten on tarkoitus. Ajoneuvopääte ei kuitenkaan käytä seurantaa jos kirjautuu ulos. Paikannusta se ei siis laita pois päältä, mutta katkaisee oman seurantansa. Jos paikannuksen ottaa manuaalisesti pois päältä kun käyttää Fluidia, tulee siitä ilmoitus että Fluid tarvitsee sen. Jotkut laitteet eivät tarjoa esim. paikannukselle suoraan vaihtoehtoa, että “aina päällä”, vaan se pitää käydä tekemässä asetuksissa.

Myös ilmoitukset pitää sallia ja jos ne vahingossa estää, niin niitä ei saa takaisin päälle tilanteessa ilmestyvää “Pyydä käyttöluvat uudelleen” -nappia tökkäämällä, vaan pitää käydä laitteen asetuksissa sallimassa ilmoitukset. Mahdolliset järjestelmäpäivitykset tulevat aina kirjautumisen yhteydessä, jolloin asennus pitää sallia ja järjestelmään kirjautua uudestaan jos kirjautuminen ei tapahdu automaattisesti.

Fluidia ei ole ainakaan toistaiseksi laitettu mihinkään sovelluskauppaan, koska silloin emme pysty hallinnoimaan itse Fluidin päivityksiä ja sovelluskauppa saattaa lukita tai jopa poistaa sovelluksen niin halutessaan.

Taustatietojen asettaminen Zeuksessa

Toimistosoveluksessa pitää merkitä mitkä asiakkaat saavat näkyä Fluidissa. Tämä on toteutettu siksi, että voitte kontrolloida mitä kuski näkee ja siksi, että Fluid lataa asiakastiedot itselleen, jotta se voi toimia offlinessa - koko asiakasrekisterin lataaminen jatkuvasti kuormittaisi järjestelmää. Tämä valinta tehdään Perusrekisterissä, jossa asiakkaan tiedoissa on valinta “Oletusasiakas ajoneuvopäätteeseen”, josta pitää valita “kyllä” tai “ei”. Tämä voidaan tehdä massamuutoksena LogiPlan-tuen toimesta, jos teillä on lista niistä asiakkaista, joille laitetaan valinnaksi “kyllä”.

Samasta syystä myös tuotteille pitää tehdä valinta, että saako tuote näkyä Fluidissa. Niin ikään tähän voidaan tehdä massamuutos jos haluatte.

Fluid kerryttää automaattisesti työaikaa ja kilometrejä palvelutuotteille, kunhan toimistosovelluksessa on merkitty mille palvelutuotteille näitä kerrytetään. Perusrekisteristä avataan se tuote, jolle halutaan kerryttää työaikaa ja sille “Tuotteen lisätunniste” -kohtaan valitaan “Ajoneuvo: tuntiveloitus”. Huom: oletus määräntyyppi tulee olla “Kesto (h)”. Kun halutaan kerryttää tuotteelle kilometrejä, valitaan “Tuotteen lisätunniste”-kenttään “Ajoneuvo: kilometrit”, sekä oletus määräntyypiksi “Etäisyys (km)”. Sekä aikaa että kilometrejä kerryttäviä tuotteita voi olla useampia, silloin vaan kuljettaja joutuu valitsemaan mille kerrytetään.

Jos halutaan käyttää jälkitallennusta, on tehtävä toimistosovelluksessa vähintään yksi yleistyyppinen tilaustyyppi, jotta kuljettajan tekemät jälkitallennukset löytävät toimistosovelluksessa tyyppinsä. Asetukset → Omat luokitukset -välilehti. Tämä siksi, että Fluidissa ei valita minkälaista jälkitallennusta ollaan tekemässä, eli se on ns. tyypitön.

Asfalttiajon suhteen on vielä muutama siihen liittyvä asetus, katso tarkemmin Asfalttiajon kohdalta tästä ohjepankista.

Kilometrilaskenta Fluidissa

Jos tilaus siirretään kesken ajon uuteen laitteeseen tai päivitys tapahtuu kesken tilauksen suorituksen niin tällöin kilometerit tulevat heittämään. TÄTÄ EI SAA TEHDÄ vaan ajot on suoritettava loppuun ennen päivittämistä.

Syy: Fluid kerää ohjelman käyttöönoton alusta kilometrejä laitteeseen. Aina kun uusi versio asennetaan ns. puhtaalta pöydältä niin Fluidin seurantakilometrit nollautuvat. Tämä johtaa siihen, että kesken jäänyt tilaus on saanut kilometrileimaksi aikaisemman laitteen suorituskilometrit.

Esimerkki:

  • Lataa Fluid
  • Olet hetken ajellut tilauksia. Sanotaan, että mittarissa on 41km
  • Aloitat keikan/tilauksen ja Fluid merkitseen tilaukselle mittarilukeman 41
  • Päivität ohjelman/ poistat sen kokonaan.
  • Lataat uudelleen
  • → Zeuksesta lähetetään kaikki edellisen tilauksen tiedot eli myös tilaus, jossa on aloituskilometerit ovat 41. Latauksen myötä Fluidin seurantakilometerit näyttävät 0
  • Lopetat kesken jääneen keikan, jolloin Fluid laskee seurantakilometrit miinus tilauksen kilometrileima eli 0-41 => -41. SAADAAN NEGATIIVINEN LUKU
  • Eli jos keikka on kesken ja jostain syystä ohjelma joudutaan poistamaan tai päivittämään niin kilometrit menevät väärin.

Offline

Fluid tukee ns. yhteydetöntä käyttöä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (jälkitallennus, tolppajono).

  1. Tämä tarkoittaa sitä, että ensiasennuksen yhteydessä Fluidiin haetaan kaikki yhteydetöntä käyttöä varten tarvittavat tiedot. Esimerkiksi tuotteet, kohteet, ajoneuvot.
  2. Kuljettaja voi tehdä tilauksia vaikka verkkoyhteys olisi poikki. Tiedot siirtyvät Zeukseen heti kun verkkoyhteys palautuu.

Fluidin peruskäyttö

Kirjautumisen jälkeen valitaan ajoneuvo:

Tämän jälkeen päästään etusivulle. Alla oleva kuva on järjestelmän kehitysvaiheesta, harmaana olevat kuvakkeet olivat silloin vielä kesken. Tähän saatte itse päättää, mitkä ajonapit tulevat kuskeille valittaviksi. Tältä sivulta suoritetaan myös uloskirjautuminen, se tapahtuu näkymän alareunasta.

Aina kunkin ajonäkymän vasemmassa yläkulmassa on Koti-ikoni, josta pääsee etusivulle.

Huom: Kesken tilauksen uloslentäminen saattaa johtua siitä, että token on vanhentunut tai järjestelmä ei saa sitä uusittua. Token liittyy puhtaasti tietoturvaan, sillä tunnistetaan käyttäjä, estetään esim. jonkin botin viikon kestävät pommitukset palvelimelle. Token on voimassa 8 tuntia. Se tarkistetaan tunnin välein ja jos se saadaan varmistettua, on se voimassa tarkistushetkestä taas 8 tuntia. Jos tokenia ei saada tarkistettua, tapahtuu uloskirjautuminen. Tokenin tarkistus ei onnistu esim. jos ei ole nettiyhteyttä. Fluid toimii kyllä offlinessa, mutta kirjautumiseen toki tarvitsee nettiyhteyden, jotta saa päivitettyä tiedot toimistolta ja jotta tiedot päivittyvät Fluidista toimistolle, pitää laitteen saada nettiyhteys.

Tärkeät Fluid-linkit: