Asiakasportaali: asiakkaan käyttöohje

Asiakasportaalissa on seitsemän osiota:

  • Tilaukset
  • Siirtoasiakirjat
  • Työmaahuomiot
  • Ennakkotilaukset
  • Laskut
  • Lähetysseuranta
  • Punnitustositteet

Se, mitä osioita on näkyvissä, riippuu siitä, mitkä osiot käyttöoikeusryhmällesi on valittu näkyväksi.

Osioiden nappien yläpuolella olevalla liukunapilla valitaan, onko päällä ns. pöytäkonenäkymä vai tablettinäkymä. Tilaukset-osio on nykyään taulukkomuotoinen, joten sitä käytettäessä on oltava pöytäkonenäkymä päällä, jotta tiedot asettuvat helposti luettavaan muotoon sarakkeisiin.

Asiakasportaalista kirjaudutaan ulos oikeassa yläkulmassa olevasta ikonista:

Tilaukset

Tilaukset-osiossa näette yritykseenne liittyvät tilaukset.

Näkymän oikeassa reunassa on pyöreinä sinisinä nappeina haku (suurennuslasi) ja mahdollisuus ottaa tilaukset CSV-tiedostoon (CSV-nappi).

Suurennuslasista aukeava haku on popup, jossa voi tehdä erilaisia suodatuksia. “Päivitä lista” -nappia klikkaamalla tilausten taulukko päivittyy suodatusten mukaiseksi.

Hakusuodatukset tulevat esiin näkymään sinisinä nappeina, joita voi poistaa niissä olevia rukseja klikkaamalla.

Tilaukset listaavassa taulukossa on tyypillisesti paljon sarakkeita, jolloin joutuu skrollaamaan eli vierittämään sivua sivuttaissuunnassa, jotta voi tarkistaa asioita eri sarakkeista. Sivuttaisskrollaaminen tapahtuu helpoiten kahdella sormella pyyhkäisemällä (kun käytössä on touchpad (läppärin kosketusaluehiiri)) tai näppäimistön Shift-nappi pohjassa hiiren rullaa liikuttamalla (kun käytössä on rullahiiri).

Sarakkeiden otsikoita klikkaamalla voi sortata taulukon kyseisen sarakkeen mukaan nousevasti tai laskevasti. Näppäimistön Ctrl-nappi pohjassa voi sortata useamman sarakkeen mukaan.

Sarakkeiden leveyksiä voi muuttaa niiden reunoista vetämällä ja sarakkeita voi myös raahata haluttuun järjestykseen.

Käyttömukavuuden lisäämiseksi on suositeltavaa piilottaa näkyvistä ne sarakkeet, joita ei tarvitse. Sarakkeiden näkyvyyttä voi muuttaa klikkaamalla alasvetovalikosta, jossa lukee kuinka monta saraketta on valittu. Checkboxia klikkaamalla saat valittua mikä sarake näkyy ja mikä ei:

Jos on sovittu, että tarkistatte tilaukset ennen laskutusta, käytetään siihen tarkastustilaa. Vihreästä “Tarkastustila”-napista saa taulukkoon näkyviin vasemmalle sarakkeen tilausten valitsemista varten (kaikki saa valittua sarakeotsikossa olevasta checkboxista). Samalla näkyviin tulee “Merkitse valitut tarkastetuksi” -nappi, joka toimii nimensä mukaisesti. Pääset tavalliseen näkymään “Takaisin”-napista.

Vihreästä “Yhteenveto”-napista aukeaa erilainen näkymä tilausten listaan. Näkymän yläosassa on haku, sen alla tilaukset tiivistetyssä taulukossa. Tiedot saa CSV-tiedostoon sinisestä CSV-napista. Pääset tavalliseen näkymään “Takaisin”-napista.


Siirtoasiakirjat

Siirtoasiakirjat-osiossa näette yritykseenne liittyvät siirtoasiakirjat. Näkymän yläosassa on tuote-erittely ja haku, alaosassa on siirtoasiakirjat taulukkona (huom: myös tätä taulukkoa joutuu skrollaamaan sivuttaissuunnassa). Yksittäisen siirtoasiakirjan tuotetiedot saa näkyviin ja piiloon rivin vasemmassa reunassa olevaa väkästä klikkaamalla, kaikkien siirtoasiakirjojen tuotetiedot saa näkyviin ja piiloon taulukon yläpuolella olevaa vihreää “Näytä tuotetiedot” -nappia klikkaamalla.


Kun skrollaa taulukon kohdalla oikealle, tulee esiin toiminnallisuuksia. Siirtoasiakirjan saa ulos PDF-muodossa tai ZIP-tiedostoon ja sen voi valita allekirjoittavaksi.

“PDF”-nappia painamalla siirtoasiakirja latautuu PDF-muotoon.

“Zip”-nappia painamalla siirtoasiakirja valitaan ladattavaksi, voit siis valita kerralla useita, ja lataus aloitetaan näkymän yläosassa olevasta sinisestä “Zip”-napista. Napissa lukee, kuinka monta siirtoasiakirjaa on valittu mukaan tiedostoon.


Siirtoasiakirjan allekirjoittaminen tapahtuu niin ikään valitsemalla ensin siirtoasiakirja, tai useita, klikkaamalla “Valitse siirtoasiakirja allekirjoitettavaksi” -nappia, jonka jälkeen mennään näkymän yläosaan ja painetaan vihreää “Allekirjoita valitut asiakirjat” -nappia. Napissa lukee, kuinka monta siirtoasiakirjaa on valittu allekirjoitettavaksi. Huomaa, että voit myös klikata suoraan “Valitse kaikki allekirjoitettavaksi” -nappia, jos haluat allekirjoittaa kaikki siirtoasiakirjat.


Näkymän yläosan allekirjoittamiseen liittyviä nappeja klikatessa aukeaa allekirjoitus-popup, jonka piirtoalueeseen piirretään hiiren avulla allekirjoitus. Nimenselvennys on pakko kirjoittaa, sen jälkeen pääsee tallentamaan allekirjoituksen valituille asiakirjoille siihen tarkoitetusta vihreästä napista.

Työmaahuomiot

Työmaahuomiot-osiossa näkyvät työmaihinne liittyvät tiedot ja huomiot.

Ennakkotilaukset

Ennakkotilaukset-osiossa voitte tehdä tilauksia ja näette aiemmin tekemänne tilaukset. Huom: myös tätä taulukkoa joutuu skrollaamaan sivuttaissuunnassa.

Uuden tilauksen pääsee tekemään keltaisesta “Uusi ennakkotilaus” -napista. Kun olette täydentäneet kentät, aktivoituvat näkymän alaosassa olevat “Kopioi ennakkotilaus” - ja “Lähetä ennakkotilaus” -napit.



Huom: voit avata aiemmin tekemäsi tilauksen ja kopioida sen uuden tilauksen pohjaksi näkymän alaosan vihreästä “Kopioi ennakkotilaus” -napista.

Laskut

Laskut-osiossa näette yritykseenne liittyvät laskut. Huom: myös tätä taulukkoa joutuu skrollaamaan sivuttaissuunnassa. Näkymän oikeassa reunassa on pyöreinä sinisinä nappeina haku (suurennuslasi) ja mahdollisuus ottaa tilaukset CSV-tiedostoon (CSV-nappi).

Suurennuslasista aukeava haku on popup, jossa voi tehdä erilaisia suodatuksia. “Hae laskut” -nappia klikkaamalla tilausten taulukko päivittyy suodatusten mukaiseksi.

Hakusuodatukset tulevat esiin näkymään sinisinä nappeina, joita voi poistaa niissä olevia rukseja klikkaamalla.

Taulukon oikeasta reunasta löytyy jokaiselta riviltä PDF-nappi, josta voi ladata laskun PDF-tiedostona.

Lähetysseuranta

Lähetysseuranta-osiossa näette yritykseenne liittyvät tilaukset taulukossa, joka on koottu lähetysseurantaa ajatellen. Huom: jos näyttö on pieni, myös tätä taulukkoa joutuu skrollaamaan sivuttaissuunnassa. Näkymän oikeassa yläreunassa olevasta CSV-napista voi ladata taulukon CSV-tiedostoon.

Punnitustositteet

Punnitustositteet-osiossa näette yritykseenne liittyvät punnitustositteet. Huom: jos näyttö on pieni, myös tätä taulukkoa joutuu skrollaamaan sivuttaissuunnassa. Näkymän yläosassa on haku, alaosassa punnitustositteet taulukkona.

Kun skrollaa taulukon kohdalla oikealle, tulee esiin toiminnallisuuksia. Punnitustositteen saa ulos PDF-muodossa tai ZIP-tiedostoon.

“Zip”-nappia painamalla punnitustosite valitaan ladattavaksi, voit siis valita kerralla useita, ja lataus aloitetaan näkymän yläosassa olevasta sinisestä “Zip”-napista. Näkymän yläosan nappi aktivoituu, kun vähintään yhden punnitustositteen riviltä on klikattu “Zip”-nappia.

Yksittäisen punnitustositteen tuotetiedot saa näkyviin ja piiloon rivin vasemmassa reunassa olevaa väkästä klikkaamalla, kaikkien punnitustositteiden tuotetiedot saa näkyviin ja piiloon taulukon yläpuolella olevaa vihreää “Näytä tuotetiedot” -nappia klikkaamalla.

Punnitustositteista on myös toinen näkymä, jonka saa auki vihreää “Yhteenveto”-nappia klikkaamalla. Tässäkin näkymässä on ylhäällä haku ja sen alla taulukko.


Taulukon saa CSV-tiedostoon “CSV”-napista ja punnitustositteet ZIP-tiedostoon (yksittäin).