Kuluttajien verkkolaskutus

LogiPlanista ei voi lähettää laskuja suoraan verkkopankkeihin, vaan asian hoitaa joko taloushallinto-ohjelmisto tai vielä tyypillisemmin laskujen lähetyspalvelu. LogiPlan siis vain välittää tiedon eteenpäin, esimerkiksi Maventaan, josta laskut lähtevät kuluttajille.

LogiPlan ei käsittele SI-sanomia, vaan niiden lähettämisen hoitaa laskut lähettävä taho. Esimerkiksi Maventasta SI-sanomat voi lähettää suoraan heidän käyttöliittymänsä kautta.

Kun on tarve siirtyä uuteen laskujenlähetyspalveluun, toimii esimerkiksi Maventa niin, että sieltä voi lähettää CHANGE-sanomat joko vanhaa yhteyttä käyttäen siirtäen laskuttajailmoituksen heille, tai voi lähettää kokonaan uudet laskuttajailmoitukset lähettämättällä ADD-sanomat Maventan kautta.

Pankkien ohjeistus on, että vanha laskuttajailmoitus pitää poistaa, jos uusi laskutusjärjestelmä vaatii uuden laskuttajailmoituksen. Poistaminen tehdään DELETE-sanomalla (lähetetään sillä pankkiyhteysohjelmalla, jolla aiemmin on lähetetty e-laskut). Kyseinen sanoma poistaa lisäksi voimassaolevat e-laskutilaukset ja suoramaksutoimeksiannot. On suositeltavaa odottaa vuorokausi DELETE-sanoman lähettämisen jälkeen, ennen kuin tekee uuden laskuttajailmoituksen. Tämä tehdään lähettämällä ADD-sanoma pankkiyhteysohjelmalla. Uuden laskuttajailmoituksen tultua voimaan, voivat kuluttaja-asiakkaat tehdä uudet e-laskutilaukset ja suoramaksutoimeksiannot, joista sitten muodostuu vastaanottoilmoitukset (SI) laskuttajalle pankkiyhteyskanavaan.